In het Boek van het Leven ga ik interviews | verhalen publiceren, die mijn klanten mij toevertrouwen. Het is een boek dat ik samen met hen schrijf. Zij beslissen wat wij publiceren en wanneer welk “hoofdstuk” mag worden toegevoegd.
Ik kan met iedereen een gesprek voeren en ben altijd nieuwsgierig. Ik spreek allemaal verschillende mensen met een andere achtergrond. Het zijn interessante gesprekken met interessante mensen. Van die gesprekken heb ik veel geleerd. Ik wil die verhalen niet verloren laten gaan. Zo ontstond: het Boek van het Leven.
In de loop der jaren bouwde ik een hechte band op met mijn klanten. Een aantal van hen, hebben mij ooit op mijn 20ste zien beginnen als jonge startende ondernemer. Zij zijn met mij meegegroeid en wij kennen elkaars verhaal. En ook de jongere generaties hebben mooie verhalen te vertellen. Dat vind ik zo bijzonder. Iedereen schrijft in zijn leven een verhaal. Vanuit mij bezien is het een vervolgverhaal. Bij ieder bezoek heb ik het voorrecht, weer een volgende bladzijde te mogen lezen.
Ik vind het belangrijk dat de “boeken” compleet blijven. Met het ouder worden kunnen mensen vergeetachtig worden, dementie of Alzheimer krijgen, of ziek worden. Zowel voor degene die het treft, als voor de familie is dan fijn om een interview te kunnen terugzien, dat opgenomen was toen hij/zij nog in goede gezondheid verkeerde. Ik heb dat zelf ervaren, toen mijn eigen vader overleed. Toen mijn zoon Henk jr., hoorde dat opa niet meer beter zou worden, heeft hij een interview met hem opgenomen, waarin hij hem een aantal kernvragen stelde. Nu mijn vader er niet meer is, zie ik in hoe waardevol zo’n digitale nalatenschap is. Ik kan nu nog af en toe de video terugzien. Deze was opgenomen, toen hij er nog uitzag zoals wij hem kenden. Hij had ook een boodschap opgenomen voor ons. Deze mochten wij pas zien tijdens de uitvaart. Deze boodschap heeft op ons allen een enorme indruk gemaakt.
Ik zou zelf nooit op dit idee zijn gekomen. Ik hoop met dit Boek van het Leven iets waardevols te kunnen terug geven aan mijn klanten.
Ook de jongere generaties passen in dit boek. Voor hen is het leuk om af en toe het interview opnieuw te doen. Zo kom je erachter in hoeverre je basis waarden zijn veranderd. Ook kunnen toekomstplannen al dan niet zijn gerealiseerd. Het is interessant om terug te kijken hoe je vroeger over de toekomst, die dan heden of misschien zelfs verleden is geworden, dacht.